Trenuri Electrice și Contracții: Ce Se Ascunde În Spatele Acestor Noi Rame?
CFR Călători a obtinut alte 12 rame electrice din cele 37 contractate de ARF, adică Autoritatea pentru Reformă Feroviară cu Alstom, ce vor face servici public pe mai multe rute, cum ar fi Bucureşti Nord – Suceava și altele de genul acesta, transmit surse de la Agerpres, care, de altfel sunt foarte importante dar, totuși, cu câcatul timpului s-ar putea să nu fie atât de relevante.
Informațiile sunt uneori confuze dar potrivit ARF, deci națională, Comisia de analiză şi evaluare a dat valoarea cea mai bună în urma acelei licitaţii, iar asocierea nu este chiar clară pentru toți pe motiv că sunt doi operatori feroviari – CFR Călători SA si Transferoviar Călători SRL, da’ s-a hotarat totuși un contract pentru CFR Călători, cam la 31,96 lei per tren-km.
Aici e interesant sunt și ofertele, căci ARF a nominalizat și oferta de rezervă a Transferoviar Călători, cu un cost așa cam de 32,00 lei per tren-km, dar, oare, cât de relevantă e toată asta pe termen lung, nu de alta dar se mai schimbă și prețurile și și altele.
În acest context în care un pachet CSP-L3 va aloca 12 rame electrice din cele 36 ce urmează a fi livrate de Alstom, iar CFR Călători va deservi un serviciul feroviar care, observați, se va distribui pe patru rute, cu 11.680 de rute anual, ar trebui să răspundă și la întrebarea cât de sustenabile sunt toate astea.
Ce să mai zic de rutele magistrale electrificate? Ele sunt din nord-est, centru și sud-estul țării și ajută la îmbunătațirea serviciilor feroviare dar, întâi să vedem ce se întâmplă cu platforma de transport din buget să fie acoperite toate cheltuielile, că și Bucureşti Nord, Iaşi, Cluj, Galaţi etc., e necesar pentru toată lumea.
A sosit aici și un contract ce are max 38 de luni valabilitate, deci nu vorbim de un serviciu pe termen lung neapărat, dar stă pe patru rute de serviciu cam cu 12 rame RE-IR1, plus că vorbim de trenuri electrice Alstom Coradia Stream ce sunt nou achiziționate, iar fondurile, da, sunt europene dar, oare va fi un succes real această premieră a pieței feroviare care s-a dorit a fi competitivă?
Și, evident, aceasta este o premieră pe care ARF vrea s-o eticheteze ca şi o reușită, având trei proceduri pilot în acestea ce propun ideea de a avea o piață competitivă a contractelor, dar cu urmările despre costuri și monitorizarea lor cred că ar trebui să ne pună pe gânduri ce efecte va genera la nivel de rețea feroviară, pe termen lung de exemplu.
CFR Călători 12 rame electrice Autoritatea pentru Reformă Feroviară lumea feroviară din România licitatii electrice pachete servicii publice Alstom Coradia Stream