13.4 C
Los Angeles
Sunday, February 9, 2025
No menu items!

Salariu minim UE: Diferențe mari între țări

Salariul Minim in UE: O Mare Dezordine! Salariile...

Parc Eolian Crucea Est: 138 MW, Investiție 253 milioane euro

Mega Proiect Eolian al Electrica: Bani, Controverse...

Ciolacu-FMI: Stabilitate economică și investiții în 2025

Ciolacu si FMI: Bani, reforme si chestii...cam...

Reforma Pensiilor: O Nouă Epocă pentru Sistemul de Pensii din România?

ActualitateReforma Pensiilor: O Nouă Epocă pentru Sistemul de Pensii din România?

Reforma Pensiilor: O Nouă Epocă pentru Sistemul de Pensii din România?

România se află într-o perioadă crucială de reformă a sistemului de pensii, o reformă care are ca scop principal asigurarea sustenabilității financiare a sistemului, consolidarea echității și abordarea problemelor de eficiență din administrația publică. Această reformă, o componentă esențială a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), este concepută pentru a îndeplini obiectivele Uniunii Europene de consolidare a rezilienței sociale și economice, abordând totodată recomandările specifice de țară referitoare la îmbunătățirea administrației publice și la asigurarea viabilității pe termen lung a sistemului de pensii.

O prioritate majoră a acestei reforme este asigurarea sustenabilității fiscale a Pilonului II de pensii private. Măsura cheie în acest sens este creșterea contribuțiilor de la 4,75% la 6% până în anul 2031. Această creștere are drept scop principal garantarea viabilității financiare pe termen lung a Pilonului II, asigurând astfel că viitorii pensionari vor primi pensii adecvate, fără a crea o presiune excesivă asupra finanțelor publice. Această inițiativă răspunde direct recomandării specifice de țară (CSR) 2019.2, care subliniază necesitatea asigurării sustenabilității sistemului public de pensii și viabilității pe termen lung a fondurilor de pensii din Pilonul II.

Digitalizarea sistemului de pensii private constituie o altă componentă crucială a reformei. Prin introducerea de instrumente digitale pentru gestionarea și monitorizarea pensiilor private, se urmărește îmbunătățirea eficienței și calității administrației publice. Platformele digitale permit o mai bună coordonare între entitățile publice și private, facilitând monitorizarea în timp real a contribuțiilor, investițiilor și plăţilor. Această inițiativă este în conformitate cu CSR 2020.4, care solicită îmbunătățirea eficienței și calității administrației publice, asigurând predictibilitatea în luarea deciziilor. Instrumentele digitale oferă atât guvernului, cât și furnizorilor de pensii private, date precise și actualizate, facilitând decizii mai bine informate.

Reforma prevede și diversificarea investițiilor în cadrul sistemului de pensii din Pilonul II, o măsură ce urmărește o mai bună protecție a fondurilor de pensii private împotriva volatilității pieței. Extinderea investițiilor pe diferite clase de active reduce riscul unor pierderi semnificative din cauza scăderilor de piață sau a șocurilor specifice unor sectoare. Această abordare este esențială pentru viabilitatea pe termen lung a fondurilor de pensii din Pilonul II, abordând recomandarea specifică de țară CSR 2019.2 privind asigurarea sustenabilității acestor fonduri. Un portofoliu de investiții diversificat contribuie la protejarea economiilor pentru pensie ale contribuabililor, sporind reziliența fondurilor de pensii.

Reforma pensiilor vizează, de asemenea, introducerea unei noi formule de calcul pentru pensiile noi și cele aflate în plată, cu scopul de a asigura sustenabilitatea fiscală a sistemului de pensii. Această nouă formulă va reflecta starea financiară a sistemului, asigurând că beneficiile nu depășesc capacitatea economică a țării. Reforma întărește principiul contributivității, legând nivelul pensiilor de contribuțiile făcute de-a lungul vieții de muncă. Interzicerea creşterilor ad-hoc ale pensiilor fără măsuri fiscale compensatorii previne creşteri nesustenabile ale cheltuielilor cu pensiile, contribuind la predictibilitatea și responsabilitatea fiscală.

O altă măsură importantă a reformei este introducerea unei noi reguli de indexare a pensiilor. Scopul acestei măsuri este de a asigura că majorările pensiilor se realizează pe baza unor criterii clare, stabilite prin lege, eliminând motivele discreționare sau politice. Această măsură contribuie la sustenabilitatea fiscală, asigurând că creșterile pensiilor rămân accesibile și previzibile.

Reducerea semnificativă a oportunităților de pensionare anticipată, în special pentru beneficiarii de pensii speciale, reprezintă o altă măsură importantă. Această măsură abordează unul dintre factorii cheie care au creat presiune fiscală asupra sistemului de pensii. Reducerea pensionărilor anticipate asigură sustenabilitatea financiară și menţinerea unei forţe de muncă active.

Reforma pensiilor întăreşte principiul conform căruia pensiile trebuie să fie proporționale cu contribuțiile. Sistemul de pensii devine astfel mai echitabil și sustenabil, asigurând că beneficiile reflectă câștigurile și contribuțiile din timpul vieții active.

Reforma Pensiilor Speciale: O Inițiativă Esențială pentru Echitate și Sustenabilitate

Reforma pensiilor speciale (R9) are ca obiectiv principal recalibrarea sistemului de pensii speciale, prin introducerea unei noi formule de calcul, revizuirea regulilor de indexare a pensiilor, restrângerea posibilităților de pensionare anticipată și promovarea unei vieți active prelungite.

Această reformă, specificată în PNRR-ul României, este menită să îmbunătățească sustenabilitatea fiscală a sistemului de pensii, să asigure echitatea și să abordeze recomandările de țară privind eficiența administrației publice și sustenabilitatea pe termen lung a sistemului de pensii publice.

Reforma interzice crearea de noi categorii de pensii speciale și le simplifică pe cele existente, reducând complexitatea și discrepanțele din sistem. Această măsură contribuie la echitatea socială și reziliența economică prin alinierea beneficiilor la capacitatea financiară a sistemului.

O altă măsură importantă este calcularea pensiilor speciale pe baza principiului contributivității, vechimii și ajustării veniturilor. Această abordare asigură că pensiile speciale sunt corelate cu contribuțiile și vechimea profesională, eliminând discrepanțele dintre pensiile speciale și cele publice și asigurând o echitate a acestor venituri.

Reforma mai prevede plafonarea pensiilor speciale la venitul obținut în perioada de contribuție. Introducerea unui plafon pentru pensiile speciale astfel încât să nu depășească veniturile obținute în timpul perioadei de contribuție asigură echitate fiscală și sustenabilitate, eliminând dezechilibrele și nemulțumirile publice din sistemul de pensii.

Planul bugetar-structural pe termen mediu are ca scop sprijinirea extinderii perioadei de ajustare a deficitului bugetar de la patru la şapte ani și combină reformele prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) cu reforme suplimentare.

Deficitul bugetar estimat pentru 2024, după metodologia ESA, va fi de 7,9% din PIB, nivel de la care se va proiecta traiectoria de ajustare a acestuia.

Planul Bugetar-Structural Național pe Termen Mediu a fost prezentat în dezbatere publică în data de 16 octombrie a.c. în Consiliul Naţional Tripartit. De asemenea, în data de 25 octombrie a avut loc consultarea cu reprezentanții mediului de afaceri la sediul Ministerului Finanțelor, precum și cu structurile asociative ale autoritaţilor publice locale în sistem videoconferinţă.

Planul urmează să fie transmis săptămâna viitoare Comisiei Europene, care și-a dat acordul de principiu pe el.

**TAGS:** Reforma Pensiilor, PNRR, Sistemul de Pensii, Pilonul II, Pensii Speciale, Sustenabilitate, Echitate, Administrația Publică, Digitalizare, Investiții, Plan Bugetar-Structural

Check out our other content

Check out other tags:

Most Popular Articles