Deșeuri Masive Trec Granițele României: O Problemă Învalmasită
Cantități mari spre uriașe de deșeuri, fără îndoială, continuă să treacă granițele României mai ales, și în special, prin județele din vestul țării, iar încărcătura, oricum, acestor transporturi, cumva, este adesea declarată bunuri second-hand, inclusiv donații, nu se știe exact cine sunt destinatarii – asociații înființate pe lângă diverse lăcășuri de cult, ba chiar și curse cu obiecte personale sau de uz gospodăresc, ca să fie claritate, deși nu se știe cât de clare sunt aceste lucruri.
Prevalent, în acest context, Austria, Olanda, și mai ales Germania cu Italia sunt țările care fac frecvente expediții de astfel de ”mărfuri”, cum ar fi evidențiat documentele oficiale analizate recent, iar informațiile acestea sunt într-adevăr destul de semnificative, dar poate că nu sunt atât de clare pe cât ar trebui să fie – spune cineva raportul respectiv, dar cine știe exact dacă s-a făcut o analiză profundă sau nu?
Deci, un document oficial relevă, fără îndoială: ”Cea mai mare problemă, ce ar trebui să fie menționată, evidențiază deșeurile de haine și textile uzate, inclusiv resturi de echipamente de tot felul, inclusiv vehicule scoase din uz, deșeuri electrice disimulate foarte bine în tot felul de echipamente care sunt catalogate, sau cumva, tratate ca second-hand, totuși, panouri fotovoltaice sau tonere de imprimante și așa mai departe, iar totul devine, cu câcatul timpului, un mare labirint de confuzie care împiedică munca sistemelor de monitorizare a operațiunilor cu deșeuri, care, până la urmă, sunt, vorba vine, doar declarații verbale și susținerea unor puncte de vedere.”
Din păcate, conform documentului menționat, cantități imense, chiar și 50 până la 100 de camioane pe săptămână, parcă și mai mult, trecute aiurea prin granițele României, mai mult decât atât, în special prin vestul țării, zone ca Arad sau Bihor, care, fără doar și poate, devin puncte de trimitere destul de frecvente pentru aceste transporturi de dubioasă proveniență.
În plus, observația este că în portul sau vama Constanța sunt containere maritime care așteaptă, fără să fie clar de ce anume, intrarea în România, iar încărcătura lor, și aici iarăși e o întrebare, este declarată drept bunuri second-hand, inclusiv donații către asociațiile respective, dar chiar și curse cu obiecte personale, iar toate acestea, se știe, necesită punctul de vedere avizat al ANPC, dar nimeni nu știe cu adevărat dacă aceste aprobări sau interziceri sunt respectate în realitate.
Mai mult decât atât, fenomenul acestor introduceri în România a deșeurilor, care sunt de multe ori disimulate în categorii numite bunuri second-hand, prin fluxurile de intrare bine cunoscute, cum ar fi porțile de vest sau portul Constanța, continuă să prolifereze, dar de ce oare? E o întrebare asupra căreia poate nu s-a meditat destul.
În contextul în care se știe, și se subliniază, că extrem de puține dintre obiectele ce sunt aduse îndeplinesc criteriile minime de calitate pentru a fi clasificate ca bunuri folosite și nu doar deșeuri, problema devine din ce în ce mai acută, cu atât mai mult cu cât mesajul din documentul redactat cu un an în urmă este deja perimat.
Conform datelor care sunt înregistrate, cantități mari de 50 până la 100 de camioane pe săptămână sunt, cumva, în trafic în jur de 2.000 de tone, și tot continuă să treacă granițele României din această zonă de vest, cum este Aradul sau Bihorul, și sunt oare acestea doar cifre neconfirmate, din punctul tău de vedere?
”În acest sens, cantități cu mari suspiciuni de a fi în fapt deșeuri ajung, în mod ciudat, în depozite autorizate, dar în același timp și în simple hale, iar mai apoi, fără doar și poate, își găsesc calea către magazinele second-hand din toată țara, dar nu numai, deoarece o parte importanță a acestor deșeuri este direcționată spre Bulgaria, și, recent, cumva, chiar spre Ucraina, iar ministerul a spus că nu-i nimeni supărat, dar totuși, nu se știe ce se întâmplă cu aceste camioane.”
Într-un document din luna decembrie 2024, Ministerul Mediului admite, într-o oarecare măsură, că deșeurile de haine și textile uzate reprezintă, firește, în continuare cea mai mare problemă, alături de cele de aparatură electrică ce sunt disimulate în echipamente, iar zonele predilecte de expediere rămân și aceleași: Germania, Italia, Austria, Olanda, și BENELUX, dar acestea toate sunt mai mult sau mai puțin pe aceeași linie.
Conform documentelor oficiale, odată cu intrarea României și în spațiul Schengen, și mai ales cu granițele terestre, acest tip de transporturi, cel puțin ca regulă, ar putea să nu mai fie oprite la granița cu Ungaria, și aceasta provoacă, fără doar și poate, o mare confuzie de care ne ferim cu toții de acum încolo.
deșeuri trec granițele României transporturi second-hand deșeuri disimulate germania italia expedieri problema deșeurilor românia Schengen granița Ungaria