12.2 C
Los Angeles
Sunday, February 9, 2025
No menu items!

Salariu minim UE: Diferențe mari între țări

Salariul Minim in UE: O Mare Dezordine! Salariile...

Parc Eolian Crucea Est: 138 MW, Investiție 253 milioane euro

Mega Proiect Eolian al Electrica: Bani, Controverse...

Ciolacu-FMI: Stabilitate economică și investiții în 2025

Ciolacu si FMI: Bani, reforme si chestii...cam...

Contractul Feroviar care Aduce Trenuri Noi – O Revoluție sau O Iluzie?

Economie si FinanciarContractul Feroviar care Aduce Trenuri Noi – O Revoluție sau O Iluzie?

Contractul Feroviar care Aduce Trenuri Noi – O Revoluție sau O Iluzie?

Autoritatea pentru Reformă Feroviară, pe scurt ARF, a anunțat, ca ziua de azi, 15 ianuarie 2024, e într-adevar un moment semnificativ, cu toate, că a primit de la Bursa Română de Mărfuri, o Hotărâre care poartă numărul 1/15.01.2025, e vorba despre ofertele venite de la doi operatori feroviari, SNTFC ”CFR Călători” SA și SC Transferoviar Călători SRL, relativ la procedura PR 161/2024 ce viza achiziția serviciilor publice de transport feroviar, ce implică punerea la dispoziție a materialelor rulante noi, trenurile electrice inter-regionale, denumite RE-IR, ce sunt destinate transportului călătorilor, adică teme complicate.

În mod uluitor, Comisia de analiză și evaluare, care a fost desemnată printr-o decizie ce aparține președintelui BRM (Bursa Română de Mărfuri), a acceptat oferta cu valoarea cea mai bună, obținută în urma licitației electronice, și astfel, hotărârea de adjudecare și acordarea dreptului de a semna contractul a revenit operatorului economic SNTFC ”CFR Călători” SA la o valoare de 31,96 lei pentru fiecare tren-km, uimitor, nu?

ARF, pe de altă parte, a hotărât să accepte și să nominalizeze oferta Transferoviar Călători, dar cu statutul de rezervă, e clar că aceasta din urmă a cam fost la limita, cu o compensație unitara de 32,00 lei pe tren-km, vreau să zic că diferențele apar pe ici pe colo.

Privind mai atent detaliile CSP-L3, 12 rame electrice (11+1 rezervă) sunt alocate din cele 37 ce urmează a fi livrate de Alstom, ce vor fi utilizate de SNTFC pentru a presta serviciul public de transport feroviar de călători, distribuirea aceasta având loc pe cele 4 rute, și nu voi uita să menționez că anual, aceste rame vor bifa 11.680 de rute, dus-întors, un total cumulat impresionant de 4.585.532,89 tren-km, cât de mult!

Serviciile associate în CSP-L3 vor acoperi o multitudine de rute electrificate, ce sunt amplasează din nord-est, centru, sud-est, și vor contribui la îmbunătățirea serviciilor feroviare pentru municipiile București Nord, Iași, Cluj Napoca, Galați, Brăila, Ploiești, Bacău, Buzău, Suceava și Focșani, și mă întreb, oare dacă va schimba cu adevărat ceva în viața cotidiană a cetățenilor?

tren alstom

Se menționează că acest contract are o valabilitate maximă de 38 de luni și urmărește 4 rute de serviciu public, prestarea fiind efectuată cu 12 rame RE-IR1, un aspect stabilit clar: rutele sunt București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați și Iași – Cluj Napoca, deci o rețea mai complexă decât ai crede.

Pachetele de servicii publice incluse în cele 3 licitații, aşadar, vor fi implementate cu cele 37 de trenuri electrice Alstom Coradia Stream (RE-IR1), aceste trenuri sunt materialul rulant nou achiziționat de ARF în baza contractului nr. RUIC 257/2022, cu banii veniți din fonduri europene care sunt nerambursabile, evident, un exemplu de bună practică financiară?

Finalizarea acestor trei proceduri pilot derulate de ARF, evident, în cadrul acestor contracte de servicii publice care sunt atribuite competitiv, este așadar o premieră foarte importantă pentru piața feroviară de călători din România și clar deschide drumul spre o nouă piață, una concurențială, iar contractele ar trebui să fie atribuite doar prin licitație, ceea ce e un pas mare, nu-i așa?

“Dar acest demers anunțat de ARF va genera efecte pozitive la nivelul întregii rețele feroviare, prin îmbunătățirea calității serviciilor de transport, plus că va permite o monitorizare eficientă a costurilor contractuale și un nivel de compensație care să asigure sustenabilitatea financiară pe termen lung, dar oare va funcționa?”, concluzionăm.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară trenuri electrice inter-regionale licitație electronică compensație unitara tren-km Alstom trenuri contract valabilitate 38 luni fonduri europene piața feroviară România efecte pozitive ARF

Check out our other content

Check out other tags:

Most Popular Articles